Wat is Rotary eigenlijk?

Een Rotaryclub is een omgeving waar je in alle openheid kunt praten over mogelijkheden en ontwikkelingen die spelen in beroep of het privéleven, waar je van anderen kunt leren.

Rotarians komen wekelijks enkele uren bijeen op een vaste dag, locatie en tijdstip tijdens een lunch, diner of drankje (afhankelijk van de club). Enkele vaste onderdelen zijn het beroepspraatje (vakvoordracht), levensbericht (persoonlijk verhaal dat volgens afspraak binnen de club blijft) en het bespreken van lopende of toekomstige serviceprojecten. De circa 500 Rotaryclubs in Nederland maken deel uit van het wereldwijde netwerk van Rotary International dat 530 districten en 34.000 clubs telt.

Net als bij veel andere clubs is Rotary wat je er zelf van maakt. Een Rotarylid is iemand die interesse heeft in de medemens binnen en buiten de club. Geven en nemen; brengen en halen zijn principes waar de clubs op draaien. Elkaar beter leren kennen, andersdenkenden leren begrijpen en waarderen en leren van elkaar om vervolgens samen de krachten te bundelen om mensen te helpen die het moeilijk hebben in de maatschappij.

Fellowship

Een Rotaryclub is samengesteld op basis van het zogenaamde classificatiebeginsel: een beroepsgroep wordt door één of hooguit enkele leden vertegenwoordigd. Rotary werkt voor een clublid op twee fronten: door samen succesvolle projecten aan te pakken, ontstaat kameraadschap (‘fellowship’). Deze fellowship wordt ook wel omschreven als ‘de brandstof van de club’. Door de bijzondere onderlinge contacten groeien vaak vriendschappen voor het leven. Rotary reikt veel verder dan je eigen club: elke Rotarian is welkom in iedere Rotaryclub waar dan ook ter wereld.

Internationale statuten

Een Rotaryclub handelt binnen de statuten zoals die door Rotary International zijn ontworpen en vastgesteld. Deze handelswijze is het zogenaamde huishoudelijk reglement van een club.

Geschiedenis

Op 23 februari 1905 kwamen Paul Harris, een jonge advocaat, en drie vrienden samen in een klein kantoor in Chicago. Hij maakte zich zorgen over de onverschilligheid van de samenleving en zocht via deze bijeenkomsten betrokkenheid. Het doel van deze eerste Rotaryclub: vriendschap en uitwisseling van beroepservaring onder zakenmensen. De nieuwe club verwierf al snel bekendheid en spoedig traden er ook andere zakenlieden toe. De naam Rotary werd gekozen tijdens een van de eerste vergaderingen; de leden kwamen om de beurt ('roterend') samen op elkaars kantoor of werkplaats.

Klik  >hier< voor meer informatie over de geschiedenis van Rotary International en Nederland.